Właściciele firm, którzy zastanawiają się nad możliwością zastrzeżenia znaku towarowego, powinni wiedzieć jakie elementy opisujące nasz produkty, znaki graficzne, jak również słowne, mogą podlegać ochronie patentowej.
Najczęściej znak towarowy kojarzymy z nazwą firmy oraz znakiem graficznym, jednak można również zastrzec oddzielnie nazwę oraz przykładowo logo, jednak ochronie patentowej mogą podlegać także inne cechy charakterystyczne dla danego produktu.
Typy znaków towarowych podlegających ochronie patentowej
Należy pamiętać, że znak towarowy powinien odróżniać się od innych, będziemy chcieli także wyróżnić nasze towary czy usługi na tle konkurencji. Znakiem towarowym może być nazwa, logo, ale także w niektórych przypadkach dźwięk, kolorystyka czy też kształt. W przypadku kształtu ochronie mogą podlegać przykładowo pojazdy, określone kształty nadwozia. Bardzo charakterystycznym przykładem ochrony kształtu jest również butelka znanego napoju. Do grona znaków towarowych możemy zaliczyć wiele typów oznaczeń, mogą być to znaki towarowe, które jednoznacznie kojarzymy z danym produktem. Będą to zatem zarówno grafiki, logo, jak również nazwa, jednak niekiedy chroniony patentem może być także kształt produktu, przykładowo popularne klocki.
W przypadku słownych znaków towarowych powinniśmy zwrócić uwagę na unikalność nazwy produktu, usługi czy też firmy. Możemy zapisywać zarówno małymi, jak również dużymi literami, przy czym należy pamiętać, aby znaki towarowe, a w szczególności domeny internetowe, które chcemy zastrzec, miały zdolność wyróżniającą, w tym przypadku powinniśmy unikać słów określających potoczną nazwę całej grupy towarów. Bardzo dobrym pomysłem jest zastrzeżenie znaku towarowego w formie nazwy oraz logo, jest to bardzo popularna forma ze względu na częste oznaczanie w ten sposób towarów. Polskie prawo przewiduje, że okres ochronny znaku towarowego wynosi 10 lat, po upływie tego czasu należy odnowić ochronę patentową, w tym przypadku składamy wniosek do Urzędu Patentowego. Obecnie możemy skorzystać również z pomocy doradców, którzy specjalizują się w analizie znaków graficznych oraz zgłaszaniu do Urzędu Patentowego. W tym przypadku możemy uzyskać bardzo wiele cennych informacji na temat możliwości zgłoszenia nie tylko nazwy czy też znaku graficznego, ale również strony internetowej.
Wiele specjalistycznej wiedzy na temat zastrzegania znaków towarowych znajdziemy na stronie https://znakitowarowe-blog.pl/rodzaje-znakow-towarowych-odmiany/. Warto przeczytać artykuł, w którym zapoznamy się z zasadami zgłaszania, dowiemy się także jakie cechy charakteryzujące oferowany produkt warto zgłosić do Urzędu Patentowego. W ten sposób możemy skutecznie chronić oferowane przez nas towary czy też usługi przed nieuczciwą konkurencją.